tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Isnin, 22 Jun 2009

DISEBALIK PENGHULU HARI

Posted by SALWIYA ABDULLAH

Diriwayatkan dari Abu Jawwab dari Ammar bin Ruzaiq dari Manshur dari Mujahid dari Ibnu Abbas r.a, dia berkata: Abu Hurairah dan Ka'ab berkumpul dalam satu tempat, maka Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah bersabda :

"Sesungguhnya pada h ari Jumaat terdapat satu waktu yang jika tepat pada waktu itu seorng muslim meminta kebaikan dunia dan akhirat kepada ALLAH, nescaya akan dikabulkan."

Lalu Ka'ab berkata : " Aku beritahukan kepada kalian tentang hari Jumaat. Sesungguhnya jika hari itu tiba, maka langit, bumi, laut, gunung, pohon dan semua makhluk merasa takut, kecuali manusia dan jin. Pada hari itu juga malaikat mengelilingi pintu masjid, menulis orang yang datang pada waktu pertama dan seterusnya hingga imam datang. Jika imam telah datang, mereka menutup buku catatannya. Maka orang yang datang setelah itu dianggap orang yang datang menghadap ALLAH azzza wajalla untuk menunaikan kewajipannya. Dan setiap muslim yang baligh diwajibkan untuk mandi pada hari itu sebagaimana mandi junub. Sedekah pada hari itu lebih utama dibandingkan pada hari lain. Matahari yang terbit dan tenggelam pada hari lain berbeza dengan terbit dan tenggelamnya pada hari Jumaat. "

Kemudia Ibnu Abbas berkata : " Ini perkataan Ka'ab dan Abu Hurairah, sedangkan saya berpendapat jika memiliki wewangian maka dianjurkan untuk memakainya pada hari itu."

Dala Hadis Abu Hurairah r.a dari Nabi s.a.w. "Terbit dan tenggelamnya matahari pada hari lain tidak lebih utama dengan terbit dan tenggelamnya pada hari Jumaat. Tidak ada satu binatang pun kecuali merasa takut dengan hari Jumaat, kecuali manusia dan jin." Ini adalah hadis soheh.

Pada hari Jumaat akan terjadi kiamat, alam digulung, dunia hancur, dan pada hari itu manusi dibangkitkan menuju tempat mereka samaada di Jannah atau Naar.

0 comments:

 

Template by Maya