tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Jumaat, 26 Februari 2010

RAHSIA NAMA NABI.


Sollu Alan Nabi!


Nabi Muhammad pesuruh Allah. Ramai yang sedar akan keperihalan ini, namun ramai juga yang langsung tidak mengendahkan atau sengaja untuk tidah tahu akan hakikat ini. Tahukah anda rahsianya?

Disebutkan di dalam hadis al-Qudsi “Aku (Allah) bersumpah bahawa tidak akan masuk neraka orang yang bernama Ahmad dan Muhammad.” (Hadis riwayat al-Hafiz ad-Dhailami r.a di dalam al-Firdaus)

Telah diriwayatkan pula daripada al-Imam al-Azhar as-Syarif Syeikh Soleh al-Azhari di dalam kitabnya bahawa kalimah محمد menurut bahasa arab sebenarnya ada lima huruf iaitu ‘mim’ yang ditasydidkan. Dan lima huruf yang ada dalam kalimah محمد itu sebenarnya adalah ganjil, rahsia dan ada maknanya tanpa manusia sedari. Ianya memberi manfaat kepada sesiapa yang menyebutnya.

Bertutur al-Imam Busairi r.a:

Kerana bagiku ada satu jaminan apabila namaku juga Muhammad dan Baginda itu adalah makhluk yang paling menyempurnakan janji.

Mari kita lihat rahsia disebalik nama Baginda:

1. Kalimah محمد bermakna Rukun Islam yang lima – wajib ke atas umat Islam menurutinya.

  • Bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah SAW dan bersaksi bahawa Nabi Muhammad SAW itu adalah pesuruh Allah SWT.
  • Diwajibkan solat lima waktu.
  • Menunaikan puasa selama sebulan di bulan Ramadhan.
  • Mengeluarkan zakat.
  • Melaksanakan ibadah haji.

2. Ia mengisyaratkan kepada lima pancaindera yang dimiliki setiap manusia agar mampu memahami dan menghadami ilmu al-Quran, al-Hadis dan segala macam ilmu-ilmu Islam yang lain.

  • Penglihatan melalui mata.
  • Pendengaran melalui dua telinga.
  • Merasai.
  • Menyentuh.
  • Menghidu melalui deria hidung.

3. Nama Baginda محمد menjadi simbolik kepada Khalifah ar-Rasyidin yang lima.

  • Saidina Abu Bakr as-Siddiq.
  • Saidina Umar al-Khattab.
  • Saidina Usman Affan.
  • Saidina Ali Abu Talib.
  • Saidina Hasan Ali.

4. Membawa makna kepada sesuatu perkara yang tidah diketahui Baginda SAW sendiri (ghaib) melainkan Allah SWT. Ini kerana perkara itu terangkum dalam ilmu Allah SWT yang Maha Luas melainkan diizinNYA. Perkara tersebut ialah:

  • Berlakunya Hari Qiamat.
  • Kandungan dalam rahim ibu.
  • Turunnya hujan.
  • Perkara yang berlaku pada hari esok.
  • Hari kematian seseorang.

5. Kalimah محمد membawa makna kepada anak-anak Saiyyidah Fatimah az-Zahra’ r.anha.

  • Saidina Hasan r.a.
  • Saidina Husain r.a.
  • Sayyidah Zainab r.anha.
  • Sayyidah Ruqayah r.anha.
  • Sayyidah Ummu Kalthum r.anha.

6. Ia membawa maksud kepada lima peristiwa besar yang melibatkan sahabat-sahabat Baginda SAW dan tercatit di dalam sejarah Islam.

  • Ahli Badar.
  • Ahli Uhud.
  • Ahli Baiatur Ridwan.
  • Muhajirin.
  • Ansar.

7. Bahkan kalimah محمد turut membawa makna kepada lima keadaan dan kehidupan Rasulullah SAW.

  • Di era sebelum Rasulullah SAW diangkat menjadi Rasul.
  • Zaman selepas secara rasminya dilantik menjadi Rasulullah.
  • Keadaan Rasulullah SAW menghadapi jihad dalam peperangan.
  • Kehidupan Rasulullah SAW selepas pembukaan Mekah.
  • Kehidupan Rasulullah SAW di alam Barzakh.

8. Makna nama Baginda SAW menggambarkan lima keadaan ketika Rasulullah SAW menerima wahyu dari Allah SWT.

  • Datangnya malaikat menyerupai manusia.
  • Mendengar deringan bunyi loceng.
  • Melalui mimpi.
  • Melalui ilham.
  • Mikraj tanpa wujudnya perantaraan.

9. Seterusnya makna lima nama Rasulullah SAW ialah Baginda SAW terpelihara daripada melakukan perkara-perkara keji dan boleh menyebabkan Baginda SAW difitnah dan dicemar.

  • Akhlak Rasulullah SAW terpelihara sebelum menjadi Rasul.
  • Terpelihara kehidupannya daripada budaya orang Arab jahiliyah ketika zaman itu.
  • Dijaga namanya dalam al-Quran.
  • Dijaga namanya dalam al-Hadis.
  • Terpelihara kehidupannya melalui hukum-hukum Islam.

10. Kalimah محمد membawa kepada lima makna selepas kewafatan Baginda SAW, iaitu perpindahan ke alam lain.

  • Hidupnya Baginda SAW di alam barzakh seperti ruh-ruh para syuhada.
  • Mendengar selawat dan salam dari umatnya.
  • Menjawab salam dari umatnya.
  • Mengetahui siapa di kalangan umatnya yang memberi selawat dan salam.
  • Maqamnya dijadikan taman-taman syurga sehingga ke Hari Qiamat.

11. Ia membawa kepada lima makna akan syafaat Baginda SAW.

  • Memberi syafaat di dunia – umat Muhammad SAW tidak diazab seperti umat-umat sekalian nabi a.s yang terdahulu kerana adanya Nabi Muhammad SAW. Ini berdasarkan firman Allah SWT: “Dan tidaklah Allah SWT akan mengazab mereka selagi engkau (Muhammad SAW) berada di antara mereka.”
  • Memberi syafaat di akhirat.
  • Syafaat untuk umatnya yang mempunyai kedudukan disisi Allah SWT seperti ulama’-ulama’, syuhada’, ahli ilmu.
  • Syafaat bagi sesiapa yang menziarahi Baginda SAW.
  • Syafaat daripada Allah Jalla Wa’ala.

12. Dan akhirnya, kalimah محمد membawa makna kepada alam ini.

  • Alam manusia.
  • Alam malaikat.
  • Alam jin.
  • Alam tumbuh-tumbuhan.
  • Alam haiwan.

Mari kita hamparkan wangian selawat ke atas junjungan Rasulullah SAW. Moga menguntum syafaat dan maghfirah Allah Ta’ala. Sollu Alan Nabi!

Wallahhil Azim,

Rujukan:
Asar Rasulullahhi Sallahu Alaihi Wassalam, Ahmad Lutfi Ibn Abdul Wahab al-Linggi

KEDIT TUK
FARIDRASHIDI...

Rabu, 24 Februari 2010

Krochetshop 1st GiveAway




Hadiahnya :


P/s:Pemenang boleh request warna hat ni nanti



Tarikh tutupnya pada 11 Mac 2010 sempena besday tuan kedai yg ke -2x

happy b'dy ya....
jom kawan2 kita join Giveaway ni...


DAH 4 TAHUN...


hari ni KHAMIS,25 feb 2010 genap la 4 tahun putera bongsu saya ni,
terlalu pantas masa berlalu...
masih teringat2 masa saya mabuk mengandungkan dia,
dalam usia saya 41 dan hubby 44 tahun....
tua dah kan...hehehe
4 bulan tak boleh bangun,tak boleh makan pape...
kat sofa tu la saya melepek....hahaha
ia hari ni dia membesar mewarnai hidup kami,
dengan kenakalan nya,kepetahan nya...
IMAN muga kamu jadi anak ibu yang berjaya,
yang beriman,yang segala2nya...
Ibu sayang kamu...
SELAMAT HARI LAHIR SAYANG...

Selasa, 23 Februari 2010

Needle Field 1st Giveaway




Closing Date: 28th February 2010 (12pm)
Just simply leave a comment.

join HERE

PERTANDINGAN GIVEAWAY AS COLLECTION




kali ni sesiapa yang bertuah jadi pemenang akan menerima hadiah kat atas tu...


1) GELANG MUTIARA AIR MASIN 12MM
2)BROOCH MUTIARA 8MM GRED A
KEDUA-DUANYA MENGGUNAKAN MUTIARA BERKUALITI

Giveaway dianjurkan oleh AS COLLECTION...
pembekal ktistal dan mutiara Sabah...
bermula pada12/02/2010,
dan berakhir pada 1/03/2010...
jom sesiapa nak join g SINI

BICARA HATI


NOVEL





NANAS BATU




Produk ini didatangkan khas dari Timur Tengah untuk dikongsi bersama-sama para isteri & suami serta mereka yang telah berkahwin di Malaysia khususnya. Terkandung 1001 khasiat di dalamnya. Miliki Nenas Batu sekarang. Sekali beli boleh guna bertahun!
ANTARA KHASIAT DAN RAHSIA NANAS BATU MENURUT PENGALAMAN MEREKA YANG TELAH MENGAMALKANNYA

1. Mengecutkan rahim selepas bersalin, sekaligus menjadikan ibu-ibu awet muda.

2. Kalau rajin amal, tak perlu lagi jamu atau maajun. Di dalamnya sudah terkandung berbagai-bagai khasiat.

3. Bagi ibu yang baru bersalin, untuk mengecutkan perlu ambil seminggu sekali sahaja.

4. Boleh jadikan ubat untuk jarangkan anak – minum selama tempoh hendak menjarangkan anak.

5. Melawaskan kencing.

6. Membantu melancarkan pembuangan angin.

7. Membantu ibu-ibu yang bakal menopause.

8. Bagi yang mengalami strok, minum dan sapukan pada tempat strok. Insya-Allah sembuh.

9. Jika rajin diamalkan minum air nanas batu, Insya-Allah 20 tahun lagi pun masih dara.

CARANYA
1. Basuh sehingga cuci bersih.
2. Rendam ke dalam jag berisi air panas.
3. Biarkan satu jam (sehingga buah itu tenggelam).
4. Nenas batu yang sudah direndam jangan dibuang, jemur hingga kering di tempat yang ada cahaya matahari, minggu depan rendam lagi.
5. Buah ini bila direndam, kelopaknya akan tertutup rapat.
Ia kembang kembali bila dijemur. Jika kelopaknya tidak boleh kembang lagi, tanda khasiatnya sudah habis dan boleh dibuang.
6. Nenas batu ini boleh digunakan sehingga setahun dan lebih.
Peringatan: Hanya untuk wanita yang telah berkahwin.
Wanita mengandung tidak di benarkan minum.
2-3 teguk dah cukup (1x sehari)
(minum byk2 takut panas!)

info terkini yg diperolehi...nenas batu..
juga berkhasiat bagi mereka yang menghidap BUASIR

amat mujarab...minum airnya dalam masa 1 minggu..
InsyaAllah akan pulih sedia kala..


nanas batu milik saya ni saya beli dipasar tani Kuantan,dengan harga rm35 kerana saiznya besar...
dah 5tahun saya gunakan....alhamdulillah tiada kesan sampingan n cara menggunakan nya pun senang..

GELANG BARU




ALAS PETIAIS





hadiah ni saya terima kerana menang giveaway OYA,
tak sangka pulak boleh menang,
pape pun terima kasih ya kerana memilih saya....
tu lah dah rezeki,tak kemana...

senarai pemenang...

BOUCER


Isnin, 22 Februari 2010

JANJI ALLAH

Dari abu Hurairah r.a katanya, nabi s.a.w bersabda:
”Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka apabila ia menyaksikan suatu peristiwa, hendaklah dia menanggapinya dengan baik atau diam.
Bijaksanalah membimbing wanita kerana wanita itu diciptakan dari tulang rusuk.
Dan bahagian yang paling bengkok ialah yang sebelah atas.
Jika engkau berusaha meluruskannya, nescaya ia patah.
Tetapi jika engkau biarkan, ia akan sentiasa bengkok.
Kerana itu bijaksanalah membimbing wanita dengan baik.”

AIRMATA CINTA

bunga-bunga cinta

Jika ia ibarat air di lautan, ia akan menjadi ombak yang akan membuatkan hidup anda terumbang-ambing.

Jika ia ibarat air di kutub, maka ia akan menjadi ketulan ais yang membekukan kita.

Jika ia ibarat air sungai yang mengalir tenang maka ia akan berterusan menghanyutkannya ke muara.

Sekiranya ia ibarat air terjun, lalu terhempaslah anda berulang-ulang ke bawah.
Kalau ia ibarat air tasik yang tenang membiru, anda dalam diam akan menyimpan berjuta keladak di dasarnya.

Lalu jenis air mana yang anda inginkan?

Carilah mata airyang suci lagi murni walaupun keluar sedikit demi sedikit, tetapi akan melimpahi perigi dan menghilangkan kehausan kita dengan sekali teguk saja.

Biarlah anda menjadi cinta terakhir kepada seseorang kerana mungkin sudah terlambat untuk menjadi cinta pertamanya, tetapi anda tidak akan pernah terlambat untuk menjadi cinta terakhirnya.

MERENDAH DIRI

1. Siapa yang pagi-pagi susah memikirkan dunia, maka ia pagi-pagi telah murka kepada Allah
2. Siapa yang mengeluh kerana ditimpa musibah, maka ia mengeluhkan Tuhannya.
3. Siapa yang tidak hirau dari mana datangnya rrezkinya, maka Allah tidak hirau dari pintu mana ia akan masuk neraka.
4. Sesiapa yang berbuat dosa sambil ketawa dia akan masuk neraka sambil menangis
5. Sesiapa yang sibuk memuaskan nafsu syahwat semata-mata, maka Allah akan mencabut daripada hatinya takut akan akhirat.
6. Sesiapa yang merendah kepada orang kaya kerana kayanya, maka selalu terbayang di ruang matanya kemiskinannya.

HADIS

Hadis Anas r.a katanya:

Rasulullah s.a.w pernah bertemu dengan seorang lelaki yang sedang membawa seekor unta kemudian baginda bersabda: Tunggangilah ia. Lelaki tadi menjawab: Ia adalah unta yang akan dikorbankan.
Baginda bersabda: Tunggangilah ia! Baginda mengulangi sampai dua atau tiga kali.

SABAR DALAM SOLAT

Allah berfirman :
Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan mengerjakan solat.
Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu'.

MUKMIN YANG BERDOSA

“Sesungguhnya orang Mukmin itu apabila berbuat dosa,
akan ada di dalam hatinya bintik hitam,
seandainya ia bertaubat,
maka akan hilang bintik hitamnya;
dan apabila ia menambah nescaya,
akan bertambah (bintik hitam tersebut),
sehingga akan menutup hatinya”

(QS Al-Muthafiffin [83]: 14)

ORANG BERIMAN

Sesungguhnya orang-orang yang beriman (sempurna) itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka karenanya, serta hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.

� (Al-Anfal: 2)

�Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah,
niscaya Allah akan mencukupkan (kepe
rluan) nya�

(At-Thalaq: 3)

RENUNGAN

Renungan dalam diri sejenak...

Assalaamu'alaikum...

RISALAH FIKIR (143) : DENGAN SIAPA PATUT KITA BERDAMPING ?

Mari kita teruskan mengutip mutiara drp Zun-Nuun Al-Misriyy rah.a.Yuusuf bin Al-Husain rah.a. telah berkata....(maksudnya)..: Aku telah bertanya kepada Zun-Nuun rah.a. ketika aku akan berpisah drpnya :

"Siapakah yang sewajarnya aku buat sahabat dan selalu duduk bersamanya ?"
Jawab Zun-Nuun rah.a.....(maksudnya)..:

Mestilah engk
au bersahabat dengan orang yang apabila engkau melihatnya engkau teringat akan Allaah 'Azza wa Jalla, dan kehebatannya meresap ke dalam sanubarimu/batinmu,dan apabila engkau mendengar ucapannya/mantiqnya/kalaamnya maka 'amal engkau akan menjadi bertambah, dan bila engkau memandang 'amalnya maka engkau menjadi seorang yang zahid/zuhud terhadap dunia ini, dan selagi engkau berada di sampingnya selagi itulah engkau tidak menderhakai Allaah swt, dia memberikan mau'idzoh/nasihat kepadamu menerusi lidah fi'ilnya/perbuatannya dan tidak hanya dia menasihatimu menerusi lidahnya sahaja.

(Sifah As-Sofwah,
jilid 4, halaman 316).


CANTIK DIHATI

Mutiara kata:Ibnu-Qayyum

Didalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah S.W.T.
Didalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah S.W.T.
Didalam hati manusia juga ada kesedihan,kegelisahan dan tidak akan tenang kecuali berlindung,bertemu dan berjumpa dengan Allah S.W.T.
Didalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redhadengan suruhan dan larangan Allah S.W.T. qada' dan qadar-Nya serta senantiasa sabar menemui-Nya.
Didalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepada Allah dan bermohon kepada-Nya.

BERBAHASA

Seorang yang berhalus dalam berbahasa dan beradat budaya,

adalah seorang yang menghargai dirinya sendiri.

Jika pucuk lupakan akar, tiadalah buah, tunggullah sudah.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).

[Al-Hujuraat: 13]

WAHAI SUAMI...

Jagalah istri, jangan kau sakiti.
Sayangi istri, amanah Ilahi.
Bila diri kian bersih, satu istri terasa lebih.
Bila bisa jaga diri, tidak perlu menikah lagi.
Bila suami berpoligami, dakwah akan terbebani.
Demarketing menjadi-jadi, dakwah bisa dibenci...

PELIHARALAH KILAUAN PERMATAMU....


Lihatlah panorama dunia
Wanita bagaikan hilang rasa malunya
Maruah yang menjadi maharnya
Tergadai sia bagai tiada berharga

Di manakah budinya di manakah akhlaknya
Sungguh pilu dan sayu mengenangkannya
Santun tiada lagi nafsu memimpin hati
Kehormatan diri tidak dipeduli

Oh wanita kembali menginsafi
Kepada asal fitrah kejadianmu
Diciptakan untuk dihormati
Sentiasa diredhai Tuhan Pencipta
Kembali kepadanya juga pada Rasulnya
Pasti dihadirkan taufik dan hidayahnya
Wanita...

Kembalilah ke arah kemuliaan
Contohi peribadi Ummul Mukminin
Rasulullah dijadikan suami
Tertawan kerna keluhuran pekerti
Bukan kerana harta bukan kerana nama
Tapi kerana budi yang disanjungi
Kembalilah...

Wanita perhiasan dunia
Bagai kilau permata di antara kaca
Sayangnya makin pudar cahaya
Hingga tiada lagi beza di antaranya

TAUBAT

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

“Dan (ada pula) orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampurbaurkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang”.. At Taubah ayat 102..

Mencampur aduk amalan baik dan buruk dalam kehidupan merepakan perkara yang diharamkan.. Ramai manusia sering melakukan kemaksiatan walaupun melaksanakan ketaatan.. Sedangkan tidak mungkin bersatu antara haq dan batil.. Tidak mungkin bersatu antara kejernihan dan kekeruhan.. Sering manusia yang menyembahkan dari ke tanah ketika mana sujudnya dia menyembah Allah s.w.t.. Namun, selepas melunaskan perintah Allah s.w.t, seringkali dia mencari kemaksiatan menghiburkan matanya dengan aurat wanita.. Ramai manusia ketika Ramadhan menjelma kontang perutnya dengan makanan.. Namun, giginya mengisar daging mayat saudaranya sendiri lantaran ghibah..

Kerana itulah, Saidina Rasulullah s.a.w yang maksum, jernih dari setitis noda.. Tetap menunjukkan qudwah, melaksanakan taubat munajat kepada Allah s.w.t.. Hilang rasa kesakitan lantaran bengkak lututnya kerna keasyikan menikmati hidangan rohani ketika terpaksi jiwanya menghadap Allah s.w.t.. Rasulullah s.a.w mengajar untuk sentiasa bertaubat, beristigfar sekurang-kurangnya seratus kali.. Kerana Rasulullah s.a.w mengerti, tidak mungkin ummahnya terlepas daripada noda.. Akan terpalit dosa di jiwanya walau permai lakarannya..

Maka, ketahuilah hanyalah Taubat nasuha akan diterima Allah s.w.t.. Hanyalah rahmatnya bisa mengapuskan semua dosa.. Kuasa mengampun dosa hamba yang berdosa milik Allah s.w.t.. Allah s.w.t mengasihi orang yang menyesali perbuatan dosa dan segera bertaubat.. Bertaubatlah, selagi mana masih bernafas lagi jasad yang dipinjamkan.. Kerana mati itu tidak pernah member salam atau member petunjuk untuk hadir..

Pengertian taubat..

Taubat diterjemahkan sebagai kembali.. Manakala melakukan taubat bermaksud menyesal lakukan maksiat, berhenti serta berazam tidak akan cuba mengulanginya lagi.. Menyesal dan memohon ampun kepada Allah di atas segala dosa dilakukan.. Kembali ke pangkal jalan setelah melakukan dosa.. Melakukan kesilapan dan bertaubat daripada kesalahan kewajiban semua individu.. Setiap muslim wajib menjauhkan diri daripada perbuatan mencampur adukkan antara urusan agama dan kebajikan dengan kemungkaran.. Mengapa perlunya bertaubat?.. Mengapa individu perlu segera bartaubat?.. Jawapannya ringkas.. kerana tidak tahu bila ajalnya tiba.. Supaya tidak terus jasad itu terusdibelenggu dosa.. Ingatlah Taubat ketika nazak tidak akan diterima..

Surah al Tahrim ayat 8 “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah s.w.t dengan “taubat nasuha”..”

Syarat serta adap bertaubat..

Orang yang ikhlas bertaubat lahir dari hati yang ingin mencari kebersihan dan memohon keredhaan Allah s.w.t.. Taubat ada adap tertentu, antaranya.. Taubat penuh ikhlas, Menunaikan solat sunat taubat, Membaca zikir istighfar, Melakukan muhasabah diri, Mengharap rahmat Allah s.w.t, Benci segala bentuk maksiat, Tidak ulangi dosa yang sama.. Taubat yang diterima ialah apabila memenuhi rukun dan syaratnya, sama ada dosa berkaitan Allah s.w.t dan manusia..

Sekian, terima kasih

DOA BUAT SAHABAT

sahabat,
semoga HIJAB menjadi PAKAIANMU
semoga KESUCIAN menjadi AMALANMU
semoga KESOPANAN menjadi PERHIASANMU
semoga AURAT menjadi DINDINGMU
semoga SUNNAH menjadi IKUTANMU
semoga SOLAT menjadi KETENANGANMU
semoga DOA menjadi SENJATAMU
semoga ZIKIR menjadi SIULANMU
semoga AL-QURAN menjadi PENEMANMU
semoga PERSAHABATAN menjadi sebahagian HIDUPMU
semoga RAKAN menjadi PEMBIMBINGMU
semoga KEIKHLASAN menjadi NADIMU
semoga KEBENARAN menjadi KACA MATAMU
semoga AKAL menjadi KELEBIHANMU
semoga ISLAM menjadi KEBANGGAANMU
semoga MASJID menjadi RUMAHMU
dan
semoga SYURGA menjadi TEMPATMU
Insya-Allah..

-sahabat dunia akhirat

ADAB

Adab PerMata Hati (anak peRempuaN)....

Di dalam rumah:

1. Menghormati penjaganya dan menerima nasihat yang diberi.
2. Memperbaiki diri untuk menjadi wanita solehah.
3. Menjaga nama baik penjaganya.
4. Melatih diri dengan urusan rumah tangga seperti menjahit, memasak dan membereskan rumah.
5. Banyakkan sholat dan puasa sunat.
6. Jadikan Al Quran sebagai hiburan dan menghafaznya.
7. Banyak mengkaji sejarah wanita-wanita utama salafussoleh untuk dicontohi

Di luar rumah:

1. Keluar bersama-sama penjaga atau muhramnya.
2. Senantiasa menundukkan pandangan dan hindarkan dari memandang ke sana ke mari.
3. Hiasilah diri dengan sifat malu.
4. Berkata yang benar apabila bertemu kawan
5. Jangan pergi ke tempat-tempat umum seperti pasar.
6. Hindari dan bersahabat atau berbincang dengan laki-laki.
7. Jangan bergaul dengan wanita-wanita fasik.
8. Menuju langsung ke tempat yang dituju tanpa menyimpang ke tempat lain.
9. Menjaga martabat.
10. Menjaga aurat sebagaimana yang dituntut oleh syariat.

DOAKU

Ya ALLAH,
jika aku sujud kePadaMu
KerNa gerun dengan api NerakaMu,
Maka bakarlah aku di dalamnya
dan Jika aku sujud kepadaMu
keRna tamakkan SyurgaMu,
Maka halanglah aku daripadaNya
teTapi jika aku sujud kepadaMu
kerna kecintaanku kepadaMu
maka kurniakanlah aku balasan yang besar.
Izinkanlah aku melihat wajahMu
yang Maha Agungdan Mulia itu...
Rabiah al-Adawiyah~

BINTANG MALAM

Bintang malam
Yang bersepah-sepah di dada langit
Bila terpandangkan bintang
Hatiku lupa
Pada semua masalah di dunia
Segalanya seakan terbang pergi
Hanya aku dan bintang-bintang
Jangan dipetik bintang-bintang itu
Semuanya aku yang punya
Malam…
Jangan berlalu pergi
Kerana esok
Kutahu bintang-bintang ini
Tiada lagi di tempat asalnya
Kerana esok
mungkin langit gelap menyelubunginya
kerana esok
takut aku tiada lagi di sini…

NAFSU

mari kita lihat apa kata Al-Imam Burhanul Islam Al-Zarnuji rahimahullahu taala yang terkenal dengan kitab beliau yang diberi nama "Taalim Al-Mutaallim Tariq Al-Taalum" kitab agung yang membicarakan adab2 seorang pelajar secara menyeluruh.. kata beliau:

"adapun yang menyebabkan seseorang mewarisi PENYAKIT KELUPAAN itu antaranya: banyak melakukan maksiat.. banyak membuat dosa.. dan BANYAK BERSEDIH TERHADAP PERKARA2 DUNIAWI.. dan banyak menyibukkan diri dengan menghubungkan diri dengan dunia.. telahpun kami sebutkan bahawa tidak sepatutnya bagi seorang yang mempunyai akal yang waras untuk bersedih terhadap perkara2 duniawi.. kerana ianya langsung TIDAK MEMBAWA MUDARAT DAN TIDAK JUGA MEMBERI MANFAAT.. bahkan bersedih terhadap perkara dunia tak akan menghilangkan kegelapan dalam hati.. bersedih terhadap akhirat juga tak menghilangkan cahaya yang ada dalam hati.. dan kesannya akan jelas kelihatan melalui solat.. jadi kesedihan dunia itu akan menghalang seseorang daripada banyak jenis daripada kebaikan.. kesedihan untuk akhirat pula lebih akan membawa kita kepada kebaikan.. dan menyibukkan diri dengan melakukan solat supaya ianya menjadi solat yang khusyuk serta menyibukkan diri pada urusan2 ilmu.. itulah yang akan dapat menafikan kesedihan daripada dalam diri kita.."

Imam Al-Hallaj rahimahullahu taala pula pernah berkata:

نفسك إن لم تشغلها شغلتك

Nafsumu itu jika kau tidak sibukkan dia (dengan urusan akhirat) maka dia akan sibukkan kau (dengan urusan dunia yang remeh temeh)

berkata lagi Imam Al-Zarnuji:

"maka sayugialah kepada setiap seorang daripada kita untuk menyibukkan diri dengan amalan2 kebaikan hingga dia tak sempat nak menyibukkan dirinya dengan hawa nafsunya.. dan seharusnyalah seseorang yang berakal waras tidak bersedih dengan perkara duniawi kerana kesedihan dan kepiluan hati itu tidak akan menolak musibah.. sedikit pun manfaat tak akan dapat bahkan memudaratkan pula hati, tubuh badan dan akal.. maka isikanlah ia dengan amalan kebaikan dan bersedihlah untuk akhirat kerana ianya sememangnya memberi manfaat.."
 

Template by Maya