tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Selasa, 26 Mei 2009


Allah Subhana Wa Taala berfirman ( sedikit himpunan )

Allah Subhana Wa Taala berfirman : " Berbekallah , dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepadaKu hai orang-orang yang beriman " . Al-Bakarah 197

Allah SubhanAllah Wa Taala berfirman: “Ya ayyuhalladziina aamanut-taqullaha haqqa tuqaatihi walaa tamuutunna illa wa antum muslimuun”; “Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah dengan sebenar-benarnya takwa, dan janganlah sekali-kali kamu mati (meninggal dunia) sedangkan kamu tidak dalam keadaan Islam” (QS.Ali Imran:102).

Allah Subhana Wa Taala berfirman : " Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah , maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati " . ( Al-Hajj : 32 )

llah Subhana Wa Taala berfirman :"
Sesungguhnya orang-orang yang telah kufur kepada ayat-ayat Kami akan Kami bakar mereka di api ( neraka ) tiap-tiap kali masak kulit mereka Kami gantikan buat mereka kulit yang lainnya , supaya mereka , merasakan azab kerana sesungguhnya Allah itu gagah , bijaksana " . ( An-Nisa : 56)

Allah Subhana Wa Taala berfirman :" Hai, orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu". (Al Baqarah:208)

Allah Subhana Wa Taala berfirman :" Hai orang-orang yang beriman , taatilah Allah dan taatilah RasulNya / Muhammad Salawatu Alai Wasalam " ( An-Nisaa , 59 )

Menahan pandangan dari kedua pihak (melihat aurat dan memandang dengan syahwat).
Firman Allah Taala: “Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman, ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Katakan kepada wanita beriman: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya.” (An-Nur: 30- 31)

Allah SubhanAllah Wa Taala berfirman : " Dan janganlah wanita menampakkan perhiasannya , kecuali kepada suami mereka , atau ayah mereka , atau putera-putera mereka , atau putera-putera suami mereka , atau saudara-saudara mereka , atau putera-putera saudara lelaki mereka , atau wanita-wanita Islam , atau budak-budak yang mereka miliki , atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita ) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat ... " ( An-Nuur 31 )

Allah berfirman: "Tentang sesuatu apapun kamu berselisih maka putusannya (terserah) kepada Allah. (Yang mempunyai sifat-sifat demikian) itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nyalah aku bertawakkal dan kepada-Nyalah aku kembali)" (Asy-Syura: 10)

Allah SubhanAllah Wa Taala Berfirman :
"Maka sesuatu apa pun yang diberikan kepadamu itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan yang ada di sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman, dan hanya kepada Rabbnya mereka, mereka bertawakal. Dan (bagi) orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan-perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf. Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Rabb-nya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka; dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan (bagi) orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan zhalim, mereka membela diri. Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barangsiapa memafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zhalim." (Asy Syura: 36-40)

Allah berfirman : "
Hai orang-orang yg beriman , jagalah dirimu sendiri dan juga diri keluargamu daripada siksa api neraka , yg bahan bakarnya itu adalah manusia² serta batu , dijaga oleh malaikat² yg tegas tindakannya serta keras perilakunya . Mereka itu tidak pernah membantah apa² yg di perintah oleh Allah utk melaksanakan perintah-Nya serta mengikuti saja apa² yg diperintahkan itu " .(At-Tahrim, 6 )

Dari Ibnu Abbas r.a katanya: Rasulullah Salawatu Alai Wasalam bersabda:”Seringan-ringan azab penduduk neraka ialah azab yang dideritai oleh Abu Talib. Dia memakai sepasang terompah yang membuatkan otaknya menggelegak.”

Firman Allah: Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dijalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah, dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. (At Taubah:20)

Termasuk kesempurnaan ialah memberi kelapangan dan tidak memaksa , apabila sesaorang itu selalu bermesyuarat dengan saudara²nya mengenai apa saja yg hendak dilaksanakan dan mereka itu menerimanya dengan baik . Allah Taala berfirman :" Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan ( peperangan dan soal-soal keduniaan ) itu ." ( Ali-Imraan ,159 )

Nabi s.a.w. bersabda; "
Mana-mana perempuan yang melakukan sembahyang 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga maruahnya dari yang haram dan mentaati suaminya maka dipersilakan dia masuk ke dalam Syurga dari pintu mana sahaja yang disukainya." - Riwayat Ahmad

Firman Allah:
"Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkan kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurnia-Nya." (Yunus: 107)


Firman Allah:
"Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimah yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberi buahnya pada setiap musim dengan izin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingot." (Ibrahim: 24-25)

Allah Taala berfirman : " Dan hendaklah kamu bertolong tolongan untuk membuat kebajikkan dan bertaqwa , dan janganlah kamu bertolong tolongan pada melakukan dosa ( maksiat ) dan pencerobohan " ( Al-Maa'idah : 2 )

Allah Taala berfirman lagi : " Wahai orang-orang beriman ! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan , lagi menjadi saksi ( yang menerangkan kebenaran ) kerana Allah , sekalipun terhadap dirimu sendiri , atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu ... " ( An-Nisaa : 135 )

Firman Allah bermaksud: "Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (QS. Ibrahim: 7)


Allah Taala berfirman :" Kerana itu ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat kepadamu , dan bersyukurlah kamu kepadaKu , dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)Ku." ( Al-Bakarah , 152 .)

Firman Allah: Hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berpaling daripadaNya, sedang kamu mendengar (perintah-perintahNya). (Al Anfal:20)

Firman Allah : “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibubapa mu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai lanjut umur dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dan penuh kesayangan dan ucapkanlah :Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” (Surah Al-Israa’ ayat 23-24)

Allah Taala berfirman :" Dan orang-orang yang beriman , lelaki dan perempuan setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain , mereka menyuruh berbuat kebaikan , dan melarang daripada berbuat kejahatan , dan mereka mendirikan solat . :" ( At-Taubah : 71 )


Firman Allah: Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan. (Huud:113)

Allah Taala berfirman : " Di antara orang² mu'min itu ada orang² yang menepati apa yg telah mereka janjikan kepada Allah , maka diantara mereka ada yg gugur . Dan diantara mereka ada (pula) yg menungu-nungu dan mereka sedikit pun tidak mengubah (janjinya). " (Al-Ahzab : 23 )

Mengenal Allah Dan MengEsakan-Nya
Firman Allah Taala, ertinya : "Demi Sesungguhnya Tuhan Kamu Hanya Satu!"(Surah Al-saaffaat ayat 4 )

"... dan tidak ada yang bersifat ketuhanan melainkan Allah, Yang Maha Esa, lagi Yang mengatasi kekuasaan-Nya segala-galanya." (Surah Sad ayat 65)

"Maka hendaklah engkau berusaha mendapat ilmu yang menyakinkanmu: Bahawa tidak ada bersifat ketuhanan menlainkan Allah."(Surah Muhammad Ayat 19)

"... (kerana) sesungguhnya sangkaan (zan) tak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (I'tiqad...." (Surah Yunus Ayat 36)
(zan-bukti anggapan Yang Kuat)

Firman Allah SubhanAllah Wa Taala maksudnya :
"Dan demi sesungguhnya, kami telah tulis didalam kitab-kitab yang kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Luh mahfuz : bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang Saleh . * sesungguhnya Al-Quran ini mengandungi keterangan-keterangan yang cukup bagi orang-orang yang cita-citanya mengerjakan ibadah (kepada Allah dengan berilmu) ". (Surah Al-Anbiyaa : 105-106)  

0 comments:

 

Template by Maya