tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Jumaat, 6 Februari 2009

Meningkatkan kekuatan akal menurut pandangan tabib-tabib islam


Pada zaman Salafussoleh dahulu, mereka terkenal dengan kekuatan akal fikiran ataupun daya ingatan yang tajam. Di dalam sebuah keluarga, mereka memastikan paling kurang seorang mesti menghafal Al-Quran. Ada di antara mereka yang menghafal puluhan ribu hadis. Di antaranya Imam Ahmad bin Hambal menghafal sejuta hadis. Apakah rahsia kekuatan akal fikiran mereka?

Ulama-ulama Islam telah sepakat bahawa syarat yang pertama dan utama untuk mempunyai kekuatan akal yang kuat ialah menjauhi segala maksiat kepada Allah.
Syarat kedua ialah makan tidak berlebihan. Di antara petua penting menguatkan akal menurut ahli-ahli perubatan Islam:
• 1. Makan kismis pada kadar 21 biji sehari.
• 2. Makan buah badam.
• 3. Makan daging kambing.
• 4. Halwa halia.
• 5. Kemiyan putih (mustaki) atau kemiyan serani.
• 6. Makan buah limau.

LARANGAN
Ahli-ahli perubatan dan ilmuan Islam juga, kuat menjaga pantangan yang boleh melemahkan kekuatan akal.
Di antaranya:
• 1. Mengelakkan minum yang terdapat semut di dalamnya.
• 2. Mengurangkan makanan-makanan yang masam.
• 3. Mengelakkan makan ikan di bahagian kepala.
• 4. Mengelakkan tidur selepas subuh, asar dan maghrib.
• 5. Menjaga kebersihan dalam semua aspek terutama gigi dengan bersiwak setiap kali waktu sembahyang.

Untuk menjadi peribadi yang berjaya akal fikiran mesti sentiasa di majukan dan di
pertingkatkan. Jadikan pandangan anda lebih positif, lebih global (luas) dan sentiasa terbuka. Disiplin untuk akal perlu ada supaya ia dapat berfikir secara teratur dan daya kekuatan akal dapat digunakan semaksima yang mungkin untuk memajukan diri sendiri.

MAKANAN YANG LEBIH BAIK MENURUT ISLAM

Makanan yang lebih baik menurut Islam ialah yang halal,bersih dan lazat serta hasil dari titik peluh sendiri.Sabda Rasulullah: Tidak makan oleh seseorang akan makanan yang lebih baik dari bahawa ia makan dari hasil usaha tangannya sendiri dan sesungguhnya Nabi Allah Daud adalah makan dari kerja tangannya.Riwayat Bukhari.
Berdasarkan hadis tersebut kita digalakkan berusaha menghasilkan sesuatu untuk dijadikan makanan dan sara hidup dibidang pertanian,perniagaan,pertukangan, ternakan dan sumber-sumber lain yang halal .

ORANG MISKIN MASUK SYURGA LEBIH DAHULU DARI ORANG KAYA

Sabda Rasulullah: Orang-orang miskin masuk syurga sebelum daripada orang-orang kaya lima ratus tahun,iaitu separuh hari. Riwayat Tarmizi.(1 hari di akhirat bersamaan 1000 tahun) Sabda Rasulullah: Wahai tuhan!Hidupkan akan daku dalam keadaan miskin dan matikanlah akan daku dalam keadaan miskin dan kumpulkanlah akan daku dalam kumpulan orang-orang miskin pada hari kiamat. Riwayat Tarmizi.

Sabda Rasulullah: Saya perhatikan dalam syurga,maka saya dapati kebanyakan penghuninya ialah golongan orang miskin dan saya perhatikan dalam neraka,lalu saya dapati kebanyakan penghuninya ialah kaum wanita. Riwayat Bukhari. Islam tidak menggalakkan umatnya supaya menjadi miskin sebaliknya menggalakkan umatnya menjadi terus berusaha agar memiliki harta, dan dengan itu dapat menunaikan zakat dan mengerjakan haji .

Tetapi Islam tidak menggalakkan umatnya mengumpul harta untuk menjadi kaya yang kedekut melaksanakan ibadat,berjihad dengan harta untuk jalan Allah,melupakan tanggungjawab pada agama dan masyarakat,melupakan bahawa harta adalah amanah Allah,berbangga-bangga dan menunjuk-nunjuk harta kekayaan kepada masyarakat,berbelanja berlebihan dan boros dan sebagainya.

Mereka yang berharta tetapi sentiasa berusaha untuk membelanjakan harta ke jalan Allah dan dapat merasakan apa yang dimilikinya adalah milik Allah,adalah yang terlebih baik. Simiskin lebih mudah masuk syurga kerana tidak ada perhitungan yang panjang tentang harta di hadapan Allah kerana ia tidak berharta,ia tidak dapat menunjuk dan bermegah dengan hartanya kerana ia tiada berharta,ia mempunyai banyak masa beribadat kepada Allah kerana tidak ada urusan atau berbimbang dengan harta dan sebagainya. Sebaiknya berusahalah mencari kekayaan untuk menunaikan ibadat zakat,mengerjakan haji,berjihad dengan harta di jalan Allah,membantu anak yatim dan miskin dan sebagainya.


BERJABAT SALAM MENGHAPUS DOSA
Sabda Rasulullah: Apabila berjabat salam oleh dua orang Islam,tidak berpisah tapak tangan kedua-duanya sehingga diampunkan bagi kedua-duanya. Riwayat Tabrani.

0 comments:

 

Template by Maya