tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Sabtu, 30 Oktober 2010

TIP UNTUK CANTIK!

Buat kat Rumah je.. Senang & Murah!

Nak share ape yang senang dan murah ni?
Penjagaan muka la.. Lakukan sendiri di rumah!
Sebenarnya apa yang ade kat dapur dan peti sejuk rumah kita,
tu boleh digunakan sebagai bahan,
untuk mencantikkan wajah dan mencantikkan kulit.

Untuk kulit muka yang halus

Kisar sebiji tomato masak.
Lumurkan kat muka 20 minit.
Then bersihkan muka dengan air suam.


Untuk tegangkan kulit

Hancurkan timun sehingga lumat.
Campurkan timun tu dengan tepung ubi kayu.
Then campur sikit dengan air (jangan terlalu cair tau).
Sapu kat muka, biarkan kering.
Pastu bilas dengan air bersih la ye.


Untuk hilangkan jerawat

Campur asam jawa
(lebihan yang korang guna kat rambut, cam petua yanie) dengan bedak sejuk mak korang.
Tak pun tumbuk sikit kulit kayu manisdan campur dengan bedak sejuk. Lumur kat bahagian muka yang ade jerawat.
Bangun pagi, cuci la dengan air bersih.


Untuk elak kulit berkedut


Bersihkan sebatang lobak merah, then parutkan.
Campur parutan lobak dengan sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur.
Kacau sebati (macam masak pulak) dan sapu kat muka.
Amalkan sehari sekali.



Untuk hilangkan parut


Amek beberapa helai daun senduduk,
upar-uparkan hingga keluar air dan gosok daun pada parut.
Tak pun campurkan airnya dengan bedak sejuk mak korang.
againnn..



Untuk kulit gebu dan licin


Amek segelas susu segar, sapu pada muka,
gosok-gosok sampai rata, melekit dan kering.
Cuci dengan air suam.
Lakukan dua kali seminggu.



Yess.. U can try this at home!!
kedit tuk

5 comments:

wirajiwa berkata...

mmm, tak payah dah nak botok2 nyer yerk? :)

kakyong berkata...

memang menarik tertarik...

kakyong sampai hari ni masih pakai bedak sejuk... ;)

haszuraidah ishak berkata...

waahhh..menarik tu yg susu segar...agagaga..

deqlis berkata...

salam,

jom tgk, anda di tag 25 NOTES..

Yati berkata...

Kak imanmom,
terima kasih share petua ni. Yati pun banyak guna bahan semulajadi je, sebab kulit sensitif. Dulu guna putih telur je, sebagai mask. Sekarang guna bedak kulit rambai.

 

Template by Maya