tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Isnin, 22 Februari 2010

TAUBAT

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad s.a.w..

“Dan (ada pula) orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampurbaurkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi maha Penyayang”.. At Taubah ayat 102..

Mencampur aduk amalan baik dan buruk dalam kehidupan merepakan perkara yang diharamkan.. Ramai manusia sering melakukan kemaksiatan walaupun melaksanakan ketaatan.. Sedangkan tidak mungkin bersatu antara haq dan batil.. Tidak mungkin bersatu antara kejernihan dan kekeruhan.. Sering manusia yang menyembahkan dari ke tanah ketika mana sujudnya dia menyembah Allah s.w.t.. Namun, selepas melunaskan perintah Allah s.w.t, seringkali dia mencari kemaksiatan menghiburkan matanya dengan aurat wanita.. Ramai manusia ketika Ramadhan menjelma kontang perutnya dengan makanan.. Namun, giginya mengisar daging mayat saudaranya sendiri lantaran ghibah..

Kerana itulah, Saidina Rasulullah s.a.w yang maksum, jernih dari setitis noda.. Tetap menunjukkan qudwah, melaksanakan taubat munajat kepada Allah s.w.t.. Hilang rasa kesakitan lantaran bengkak lututnya kerna keasyikan menikmati hidangan rohani ketika terpaksi jiwanya menghadap Allah s.w.t.. Rasulullah s.a.w mengajar untuk sentiasa bertaubat, beristigfar sekurang-kurangnya seratus kali.. Kerana Rasulullah s.a.w mengerti, tidak mungkin ummahnya terlepas daripada noda.. Akan terpalit dosa di jiwanya walau permai lakarannya..

Maka, ketahuilah hanyalah Taubat nasuha akan diterima Allah s.w.t.. Hanyalah rahmatnya bisa mengapuskan semua dosa.. Kuasa mengampun dosa hamba yang berdosa milik Allah s.w.t.. Allah s.w.t mengasihi orang yang menyesali perbuatan dosa dan segera bertaubat.. Bertaubatlah, selagi mana masih bernafas lagi jasad yang dipinjamkan.. Kerana mati itu tidak pernah member salam atau member petunjuk untuk hadir..

Pengertian taubat..

Taubat diterjemahkan sebagai kembali.. Manakala melakukan taubat bermaksud menyesal lakukan maksiat, berhenti serta berazam tidak akan cuba mengulanginya lagi.. Menyesal dan memohon ampun kepada Allah di atas segala dosa dilakukan.. Kembali ke pangkal jalan setelah melakukan dosa.. Melakukan kesilapan dan bertaubat daripada kesalahan kewajiban semua individu.. Setiap muslim wajib menjauhkan diri daripada perbuatan mencampur adukkan antara urusan agama dan kebajikan dengan kemungkaran.. Mengapa perlunya bertaubat?.. Mengapa individu perlu segera bartaubat?.. Jawapannya ringkas.. kerana tidak tahu bila ajalnya tiba.. Supaya tidak terus jasad itu terusdibelenggu dosa.. Ingatlah Taubat ketika nazak tidak akan diterima..

Surah al Tahrim ayat 8 “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah s.w.t dengan “taubat nasuha”..”

Syarat serta adap bertaubat..

Orang yang ikhlas bertaubat lahir dari hati yang ingin mencari kebersihan dan memohon keredhaan Allah s.w.t.. Taubat ada adap tertentu, antaranya.. Taubat penuh ikhlas, Menunaikan solat sunat taubat, Membaca zikir istighfar, Melakukan muhasabah diri, Mengharap rahmat Allah s.w.t, Benci segala bentuk maksiat, Tidak ulangi dosa yang sama.. Taubat yang diterima ialah apabila memenuhi rukun dan syaratnya, sama ada dosa berkaitan Allah s.w.t dan manusia..

Sekian, terima kasih

0 comments:

 

Template by Maya