tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Isnin, 22 Februari 2010

NAFSU

mari kita lihat apa kata Al-Imam Burhanul Islam Al-Zarnuji rahimahullahu taala yang terkenal dengan kitab beliau yang diberi nama "Taalim Al-Mutaallim Tariq Al-Taalum" kitab agung yang membicarakan adab2 seorang pelajar secara menyeluruh.. kata beliau:

"adapun yang menyebabkan seseorang mewarisi PENYAKIT KELUPAAN itu antaranya: banyak melakukan maksiat.. banyak membuat dosa.. dan BANYAK BERSEDIH TERHADAP PERKARA2 DUNIAWI.. dan banyak menyibukkan diri dengan menghubungkan diri dengan dunia.. telahpun kami sebutkan bahawa tidak sepatutnya bagi seorang yang mempunyai akal yang waras untuk bersedih terhadap perkara2 duniawi.. kerana ianya langsung TIDAK MEMBAWA MUDARAT DAN TIDAK JUGA MEMBERI MANFAAT.. bahkan bersedih terhadap perkara dunia tak akan menghilangkan kegelapan dalam hati.. bersedih terhadap akhirat juga tak menghilangkan cahaya yang ada dalam hati.. dan kesannya akan jelas kelihatan melalui solat.. jadi kesedihan dunia itu akan menghalang seseorang daripada banyak jenis daripada kebaikan.. kesedihan untuk akhirat pula lebih akan membawa kita kepada kebaikan.. dan menyibukkan diri dengan melakukan solat supaya ianya menjadi solat yang khusyuk serta menyibukkan diri pada urusan2 ilmu.. itulah yang akan dapat menafikan kesedihan daripada dalam diri kita.."

Imam Al-Hallaj rahimahullahu taala pula pernah berkata:

نفسك إن لم تشغلها شغلتك

Nafsumu itu jika kau tidak sibukkan dia (dengan urusan akhirat) maka dia akan sibukkan kau (dengan urusan dunia yang remeh temeh)

berkata lagi Imam Al-Zarnuji:

"maka sayugialah kepada setiap seorang daripada kita untuk menyibukkan diri dengan amalan2 kebaikan hingga dia tak sempat nak menyibukkan dirinya dengan hawa nafsunya.. dan seharusnyalah seseorang yang berakal waras tidak bersedih dengan perkara duniawi kerana kesedihan dan kepiluan hati itu tidak akan menolak musibah.. sedikit pun manfaat tak akan dapat bahkan memudaratkan pula hati, tubuh badan dan akal.. maka isikanlah ia dengan amalan kebaikan dan bersedihlah untuk akhirat kerana ianya sememangnya memberi manfaat.."

0 comments:

 

Template by Maya