tOLOng KLIK ya!!!

Followers

TINGGALKAN LINK YA!!!

KLIK KLIK YA

Rabu, 9 Disember 2009

APA ADA PADA NAMA?


Bagaimana anda memilih nama anak anda? Pilihlah nama yang mempunyai maksud dan sifat2 yg baik, kerana setiap panggilan itu merupakan satu doa, semoga sifat2 yang ada pada nama tersebut akan meresap kedalam diri anak2 anda. Elakkan memberi nama yg mempunyai maksud yg tidak baik dan maksud yg tidak mempunyai makna seperti Nuriyah yg bermaksud Nisbah. Namun tidak salah asalkan masih mempunyai makna dan bukan makna yg tidak baik. Kalau boleh elakkan dari memberi gelaran kepada anak anda seperti Kak long, Angah, Along atau nama timangan yang lain yang tidak mempunyai sebarang maksud.

Panggillah dengan nama yang penuh bukan dengan nama singkatan, contoh
Fatimah,panggillah Fatimah bukan Timah. Kerana Timah sudah tidak mempunyai maksud. Seeloknya pilih nama dengan dua suku kata, supaya tidak terjadi nama singkatan, dan boleh dipanggil dgn penuh. Walau bagaimanapun tidak salah jika mempunyai tiga suku kata atau lebih, tapi pastikan anda dan org lain memanggilnya dgn penuh.

Syariat Islam menganjurkan supaya nama2 anak dipilih drpd nama2 yg baik dan mempunyai maksud yang baik juga. Sunat hukumnya setiap muslim memilih nama2 yg baik untuk diberikan kepada anak2 mereka. Kerana dgn nama tersebut seseorang itu akn dipanggil oleh Allah pada hari kiamat.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
"Namakanlah dgn nama para Nabi, dan nama yang paling Allah sukai ialah nama Abdullah dan Abdurrahman, dan nama yang paling benar ialah Harits dan Humaam, dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah"

Mengenai memberikan nama anak kita dgn nama2 malaikait seperti
Mikail, Jibril, Israfil dan lain2, masih ada 2 pendapat drpd ulama. Sebahagian membolehkannya dan sebahagian yg lain melarangnya. Kita juga tidak boleh memberikan nama dgn nama2 surat dlm Al-Quran seperti Thaha dan Yasin serta lain2.

Orang tua hendaklah berhati-hati dlm memberikan nama anak,agar tidak memasukkan kita ke dalam kemusyrikan kpd Allah SWT. Kita juga tidak boleh memberikan nama dgn nama2 Allah SWT seperti
Ahad, ash Shamad, Ar-Razaq dan lain2.

Para ulama sepakat untuk mengharamkan semua nama yg mengabdi kepada selain Allah. Seperti
Abdul Uzza, Abdul Ka'bahdan lain2. Kemudian nama yg makruh dan perlu dihindari iaituYasar, Rabah, Najah, Aflah dan Barakah. Nabi SAW melarang kita menggunakan nama2 tersebut sebagai nama utk anak.

Rasulullah SAW menganjurkan kepada seseorang yang mempunyai cita2 yang baik, untuk dilukiskan dan diharapkan melalui nama anak2 yg akn diberikannya itu. Ketika memilih nama tertentu dan nama tersebut mengandungi sifat baik merupakan harapan orang tua, maka mudah mudahan kelak sifat tersebut akan dimiliki oleh anak tersebut.
INFO YANG BAIK DARI SINI

0 comments:

 

Template by Maya